Hier vind je alle antwoorden op je vragen

Bekijk de veelgestelde vragen:

1. Zijn jullie een energieleverancier?

Nee, dat zijn wij niet. Op onze online besparingsplatform kan je een keuze maken bij welke leverancier jij je besparing wilt. Nadat jij je keuze hebt gemaakt, sluit je het contract voor energielevering direct met de leverancier van je keuze. Je nieuwe energieleverancier verzorgt de levering van energie en stuurt jou de rekeningen.

2. Wie helpt mij als ik een vraag of klacht heb?

Totdat jij je aanvraag bij de nieuwe energieleverancier hebt bevestigt, kan je bij ons terecht met je vragen. Nadat je hebt bevestigt, neemt de nieuwe energieleverancier alles over, inclusief de klantenservice. In je bevestigingsmail ontvang je alle contactgegevens van de energieleverancier.

3. Welke diensten en producten leveren jullie?

Wij bemiddelen in de beste besparingen op het gebied van vaste lasten en onverwachte uitgaven. Wij gaan gesprekken en onderhandelingen aan met leveranciers van nutsvoorzieningen, diensten en producten. Alle leveranciers voldoen aan onze

5 doorslaggevende criteria:

* de beste besparing in de markt

* helder en transparant

* geen verborgen kosten

* excellente service

* vriendelijke, behulpzame en positieve medewerkers

4. Heb ik 14 dagen bedenktijd?

Ja. Wanneer je gekozen hebt voor een nieuwe energieleverancier maar toch nog twijfelt of je de beste keuze gemaakt hebt? Je kan het energiecontract kosteloos annuleren, oftewel herroepen.

De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag dat jij je aanvraag bevestigt in de bevestigingsmail die je ontvangt. Herroepen na deze 14 dagen is ook mogelijk, maar dan betaal je een opzegvergoeding. De hoogte van deze opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende doorlooptijd van je contract, met een maximum van € 250-.

Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet je jouw nieuwe energieleverancier via een ondubbelzinnige verklaring (bv. schriftelijk per post, fax of e-mail) op de hoogte stellen van je beslissing de overeenkomst te herroepen. Je kan hiervoor gebruikmaken van het modelformulier voor herroeping, maar bent hiertoe niet verplicht.

5. Is overstappen kosteloos?

Jouw nieuwe energieleverancier verzorgt de overstap van je oude leverancier naar je nieuwe leverancier. Dat houdt in dat jij niets betaalt voor je overstap van energie. De nieuwe leverancier zegt het energiecontract bij je huidige energieleverancier voor je op en vraagt vervolgens je nieuwe contract aan. Daarbij houden zij rekening met de einddatum van je contract, zodat je energiecontracten naadloos op elkaar aansluiten. Zelf merk je niets van je overstap, want je blijft continu aangesloten op het energienet. Eigenlijk is overstappen van energie dus niets anders dan een administratieve handeling waarmee je fors kunt besparen op je energierekening!

6. Hoe bereken ik mijn energieverbruik?

Je verbruik is moeilijk in te schatten. Op je jaarnota kun je zien hoeveel energie je in een jaar verbruikt. Maar wat als je nog geen jaarrekening hebt? Er is onderzocht wat het gemiddelde stroom- en gasverbruik in Nederland is.

Als je niet weet wat je energieverbruik is, kun je ook de tabellen hieronder gebruiken. Daarin staat op basis van het aantal personen, wat het gemiddelde stroomverbruik per jaar is. En op basis van je type woning het gemiddelde gasverbruik per jaar. Let op: Het verbruik in de tabel kan afwijken van je werkelijke energieverbruik.

Stroomverbruik op basis van het aantal personen

Aantal personen in huishouden Stroomverbruik per jaar
1 2140 kWh
2 3240 kWh
3 3890 kWh
4 4340 kWh
5 of meer 4845 kWh

 

Gasverbruik op basis van type woning (2 personen)

Type woning Gasverbruik per jaar
Appartement 1228 m3
Tussenwoning 1624 m3
Twee-onder-één-kap 2199 m3
Hoekwoning 2056 m3
Vrijstaand 2561 m3

7. Hoe dien ik een klacht in?

Bespare heeft haar klachtenprocedure schriftelijk vastgesteld.

Deze wordt hieronder beschreven.

  • Bij ontvangst van uw schriftelijke klacht, wordt op de dag van binnenkomst van deze klacht de volgende acties ondernomen:
    • Uw klacht wordt in behandeling genomen.
    • U ontvangt dezelfde dag per post of per mail een bevestiging van ontvangst van de klacht.
    • Binnen 10 werkdagen ontvangt u inhoudelijk antwoord op de klacht.
    • Indien de oplossing niet bevredigend is, kunt u de klacht indienen bij de Geschillencommissie Energie. Wilt u weten hoe u dit kunt doen? Ga naar de website van de Geschillencommissie. (https://www.degeschillencommissie.nl/consumenten/)
8. Zijn jullie echt onafhankelijk?

Bespare is een online besparingsplatform zonder enige belangenverstrengeling en invloed van derden op onze bedrijfsvoering en/of dienstverlening. De vergoedingen die wij ontvangen zijn per branche hetzelfde. Dit maakt dat wij gewoon blij zijn dat je klant wordt via ons. Ongeacht welke leverancier, dienst of product je kiest. Wij zijn er juist voor jou en behartigen jouw belangen.

9. Hoe bestrijden jullie kinderarmoede in Nederland?

Wij willen zoveel mogelijk kinderen blij maken binnen gezinnen die leven onder de armoedegrens. Dit is ons project Eén voor Eén. Hiervoor gaan wij de samenwerking aan met basisscholen. De schoolleiding laat ons weten welke kinderen onze hulp het hardst nodig hebben en op welke wijze. Dit is de bijdrage aan het schoolreisje of schoolkamp. Dit regelen wij direct met de basisschool.

Blijft het hierbij? Dit hangt er van af. Indien de ouders van deze kinderen voor verdere hulp openstaan, helpen wij de ouders budgetteren en besparen op hun vaste lasten. Op deze manier zorgen wij samen met de ouders dat er elke maand meer geld overblijft. Hiermee kunnen de ouders verdere schoolreisjes en andere schoolbijdragen betalen.
Dit waarborgt hun (financiële) zelfredzaamheid.

10. Wie betaalt voor het schoolreisje?

Wij betalen alles zelf. Een deel van onze omzet gaat naar een aparte pot voor Eén voor Eén. Hoe meer mensen via ons hun besparingen in orde maken, des te meer kinderen uit gezinnen die leven onder de armoedegrens wij kunnen helpen.